användarnamn
lösenord

efter skribent

eller datum

välj datum

Publicerad: 05 maj 2009 00:11
Titanic

Titanic

Källa: google.com

Titanickryssning 2012

Den 8 april 2012 arrangeras en kryssning med fartyget Balmoral i Titanics kölvatten från Southampton till New York, på 100-årsdagen av förlisningen, den 15 april, beräknar man ha nått olycksplatsen där 1552 av 2227 människor ombord omkom och en minneshögtid kommer att hållas.

Bakgrund
Ingen annan katastrof i modern tid har framkallat samma fasa och fascination som Titanic. Varken någon jordbävning, vulkanutbrott eller flygplansolycka med flera hundra eller tusentals döda har skapat samma rubriker som Titanic. Hur började då det hela? Varför byggdes Titanic och hur kunde hon sjunka på sin allra första resa?

William James Pirrie, mannen bakom Titanic, föddes år 1847 i en förmögen familj i Kanada. Efter att fadern hade dött emigrerade familjen till Irland där William snabbt gjorde karriär. Vid 27 års ålder blev han delägare till skeppsvarvet och ingenjörsfirman Harland & Wolff. Under de följande 50 åren blev skeppsvarvet det största i världen och födelseplatsen för Titanic. Williams mål var att anordna atlantresor till en kostnad av 2 pund. 1907 kläckte han en idé om att bygga tre gigantiska atlantfartyg. Det skulle ske tillsammans med skeppsrederiet White Star Line. I början av 1900-talet var emigrationen från den gamla världen i Europa till den nya i Amerika omfattande och behovet av transportfartyg växte hela tiden. Många skeppsvarv och rederier växte fram och konkurrensen ledde till att man behövde snabbare och större fartyg. Harland & Wolffs samarbetspartner rederiet White Star Line köptes 1867 upp av Thomas Henry Ismay. Från en början byggde rederiet segeldrivna fartyg, men Ismay förstod snabbt att segelfartygens tid var förbi och gick därför över till fartyg drivna av kol och ånga.

I Storbritannien fanns förutom rederiet The White Star Line också rederiet Cunard som år 1907 och 1908 hade sjösatt fartygen Lusitania och Mauretania. Dessa blev omedelbara succéer och deras fart och storlek var större än man hade sett någonsin tidigare. White Star Line och Cunard var inte de enda rederierna utan i Europa fanns det flera andra som också slogs om att bygga de största och bästa fartygen. Två exempel var det tyska rederiet German Lines och det franska rederiet Compagnie Générale Transatlantique. Ledningen för The White Star Line insåg snabbt att de behövde bygga fartyg som var större och snabbare för att hänga med i utvecklingen.

Titanic påbörjas

Thomas Ismays son Bruce Ismay blev direktör för The White Star Line när Thomas Ismay dog 1899. I början av 1900-talet hade finans- och järnvägsmannen J.P. Morgan blivit intresserad av att vidga sina vyer och gav sig in i transatlantisk passagerartrafik Han började köpa upp rederier för att sedan slå ihop dem. Hans mål var att krossa Cunard och German Lines. År 1902 köpte han The White Star Line och lät Bruce Ismay ha kontroll över den nya koncernen. Under en middag 1907 började William Pirrie och Bruce Ismay planera byggandet av tre enorma atlantångare. Dessa skulle vara vida överlägsna Cunards fartyg i storlek. Med tre giganter skulle de sopa undan alla andra motståndare från havet.
De tre fartygen som planerades att byggas skulle vara identiska. Passagerarna skulle få möjligheten att resa över Atlanten i lyx samtidigt som det skulle gå att lösa en relativt billig biljett i tredje klass. Utvandringen till USA hade visserligen minskat i början av 1900-talet, men år 1912 utvandrade 0,8 miljoner, varav 14 000 svenskar. William Pirrie på Harland & Wolff tog hand om det praktiska, medan Bruce Ismay ordnade finansieringen genom J.P. Morgan. Europa var under denna tid i behov av fler atlantångare så förväntan på White Star Line var stor. För att få plats med byggandet av de enorma fartygen fick tre dockor på Harland & Wollf byggas om till två. I december 1908 påbörjades arbetet med Olympic och tre månader senare började byggandet på Titanic. Byggställningen blev 66 meter hög och byggandet sysselsatte tiotusentals arbetare i Belfast.
 
Det första fartyget, Olympic, sjösattes 1910 och gjorde en lysande karriär, bl.a. som sjukvårdsfartyg under första världskriget. Fartyget hade en lång karriär, men monterades ner och skrotades år 1935 för att skapa arbetstillfällen under depressionen. 1935 var tiden för utvandringen till USA över och depressionen gjorde att ingen hade råd att resa längre. Titanic hade antagligen råkat ut för samma öde ifall hon inte hade kolliderat med isberget. När de de tre systerfartygen byggdes var meningen inte att göra dem så snabba som möjligt. Med så enorma fartyg så skulle det inte vara ekonomiskt att satsa på hastighetsrekord. Istället satsades det på bekvämlighet och utrymme. Meningen var att förstaklasspassagerarna skulle få mer plats än på något annat fartyg. De tre fartygen som White Star Linebyggde skulle hålla en fart runt 22 knop jämfört med Cunards fartyg, Lusitania, som kunde gå i 26 knop. Olympic och Titanic som byggdes samtidigt kom att bli kända som de två systerfartygen. Olympic som blev klar först gav erfarenheter till förändringar på Titanic. Därför kunde första klass på Titanic göras ännu lyxigare. När hon var färdig 1912 kunde White Star Line stolta säga att de hade det lyxigaste fartyget i hela världen.
 
Uppståndelsen när Titanic sjösattes var inte lika stor som den hade varit över Olympic då Titanic ju bara kom att bli fartyg nummer två. Britannic, det tredje fartyget kom aldrig att användas i kommersiellt syfte. Hon användes som sjukvårdsfartyg under första världskriget, men sänktes av en tysk mina 1916. När The White Star Line började göra reklam för sina två nya fartyg i Europa använde de sig av reklam med budskap i stilen: "Olympic och Titanic, fartyg som är så gott som osänkbara."Detta med osänkbarheten spred sig snabbt i tidningarna och för att låta ännu bättre, ströks "så gott som". Nu blev Titanic och Olympic istället kända för att vara helt osänkbara.


Titanic vrak


Titanic vrak

Läsbart om Titanic, gå in på www.amazon.com 


Robert D. Ballard
Exploring the Titanic


Robert D. Ballard
Finding the Titanic

Du som vill veta allt om Titanic gå in på www.titanicnorden.com

DSB den 26 april 2009

Kommentera artikel

 
 

Kommentarer

Svara

dan 2009-06-04 12:22

Millvina Dean, den enda återstående överlevande från Titanic, avled i veckan i Hampshire, England, enligt BBC. Hon blev 97 år.

Dean vara bara två månader gammal när hennes familj emigrerade till Kansas i USA, ombord på Titanic som kolliderade med ett isberg på sin jungfruresa 1912. Hon lades i en säck och bars i säkerhet. Även hennes mor och bror överlevde men fadern var bland de drygt 1 500 passagerare och besättningsmedlemmar som dog.
Millvina Dean har i intervjuer berättat att resan förändrade hennes liv - hon skulle ju ha växt upp i USA, men familjen återvände i stället till Hampshire.

DSB 4 juni 2009

Svara

dan 2009-06-04 17:25

Fickuret stannade 43 minuter innan Titanic låg helt under vatten. Klockans ägare, Malkolm Johnson, försvann i det kalla vattnet och blev ett av offren under fartygets jungfruresa. Fram till i dag har hans familj förvarat klockan, men nu aktioneras den ut i Stockholm på Bukowskis. Föremålet har funnits i hans familjs ägor sedan det ägde rum något som förstärker värdet eftersom historien är viktig, enligt Bukowski. Vanligtvis går en sådan klocka för runt en tusenlapp, men det här fickuret har ett utropspris på 75 000 - 100 000 kronor. Intresset uppges vara stort, särskilt bland utländska samlare. Det är förmodligen dramatiken kring Titanic som lockar.


DSB
  • Artiklar

  • Kommentarer


Vad vet du om blommor?


© Politico.se